neděle 18. října 2020

SNĚHURČINA RAKEV

 Večer jsem konečně dočetla krimithriller Sněhurčinu rakev - autoři Kerstin Signe Danielsson, Roman Vosen.

Je to pořádná bichle, a i když to není špatná detektivka, dlouho mi trvalo, než jsem se začetla, a dlouho mi trvalo, než jsem si přestala plést švédská jména. Podle mne se ten děj neskutečně vlekl.

na sránce 295 mě zaujalo -
Trest smrti byl ve Švédsku zrušen před necelou stovkou let, podle ní (řekla policistka a vojačka z povolání Hultinová) ukvapeně a neprávem, přestože se dnes něco takového nesmělo vyslovovat nahlas, aby vás okamžitě neoznačili za fašistu. Jenže k čemu přivedl tuto zemi, která byla kdysi tak hrdá, levicový liberální mainstream, sen o multikulturní společnosti? Úpadek mravů a příliv cizinců všude, kam se podíváš. Staří, ubozí lidé, kteří pomáhali budovat sociální stát, musí čekat dlouhé měsíce na termín u lékaře a dostává se jim směšných důchodů a nedostatečné péče, zatímco zástupům uprchlíků se všechno servíruje na stříbrném podnose. A místo aby této zemi poděkovali, našli si co nejrychleji práci a naučili se obstojně švédsky, nedělají vůbec nic, vytvářejí z předměstí nebezpečné zóny a ocitají se v hledáčku policie kvůli násilné a drogové kriminalitě. Skáčou našemu slabošskému právnímu státu po hlavě. A aktuální třešnička na dortu, která nemá co do drzosti obdoby: jeden místní muslim naprosto vážně požádal, zda by se mohlo amplionem svolávat na páteční mši. Veřejně. A arabsky.

z přebalu -
Švédsko 1972: Mladá, krásná nevěsta zmizí beze stopy během svatební hostiny společně se svým adoptivním bratrem Herbertem. O necelých padesát let později se její kostra objeví ve skleněné rakvi na zahájení výstavy sklářského umění. „Sněhurčina rakev“ měla být špičkovým exponátem sklářského muzea. Namísto skleněné kostry je však uvnitř skutečná lidská kostra ve svatebních šatech. Gunnar Gustavsson, předseda představenstva firmy Gustavsson Glas AB, tvrdí, že jde o tělesné pozůstatky jeho ženy Berit. Má totiž stejné šaty jako na svatbě před čtyřiceti sedmi lety. Je to nepovedený vtip, nebo jde skutečně o Gunnarovu ženu? Vyšetřování se ujímají Ingrid Nyströmová a Stina Forssová...

Žádné komentáře:

Okomentovat