pátek 23. prosince 2022

máslová vánočka

 Včera jsem upekla máslovou vánočku podle receptu z Praktické kuchařky Libuše Vlachové. Zaujalo mě složení mouky, kdysi jsem jí už pekla a byla fakt dobrá. 

450 g hladké mouky, 300 g hrubé mouky, 180 g moučkového cukru, 180 g másla, 3 žloutky, 50 g mandlí, 30 g rozinek, 40 g droždí, asi 3  dcl mléka, vanilkový cukr, sůl, kousek žloutku a 1 lžíce mléka na potření, máslo na potření papíru a hladká mouka na vyválení

Rozdrobené droždí promícháme s trochou cukru, když se rozpustí, přidáme 3 lžíce vlažného mléka a 2 lžíce mouky, rozmícháme a necháme vykynout. Změklé máslo utřeme s cukrem do pěny, postupně vmícháváme žloutky, potom přidáme prosátou mouku, vykynutý kvásek, sůl, vanilkový cukr a vlažným mlékem zaděláme tužší těsto. Přeložíme je na vál a rukama pracujeme tak dlouho, až se těsto nelepí na vál. Přidáme omyté, okapané rozinky a větší část spařených a pokrájených mandlí

Dál už recept neopisuji, je to už jen klasický postup, těsto vložit do mísy, mísu přikrýt čistou utěrkou a nechat vykynout, Při kynutí těsto dvakrát promísíme.  Mně se snad poprvé s těstem dobře pracovalo, nelepilo se, bylo vláčné, nemusela jsem ani mastit pečící papír, jen jsem neměla špejle a tak se mi na jedné straně vánočka trochu svezla, ale nevadí. Myslím, že ta práce navíc se vyplatila...

Včera jsme jí načali a už je půl vánočky pryč. 🎄

Žádné komentáře:

Okomentovat